AMBIL PERHATIAN!! Awas, 5 Makanan Ini Buatkan Anda Jadi Bodoh!

AMBIL PERHATIAN!! Awas, 5 Makanan Ini Buatkan Anda Jadi Bodoh!

AMBIL PERHATIAN!! Awas, 5 Makanan Ini Buatkan Anda Jadi Bodoh!


1AMBIL PERHATIAN!! Awas, 5 Makanan Ini Buatkan Anda Jadi Bodoh!
AMBIL PERHATIAN!! Awas, 5 Makanan Ini Buatkan Anda Jadi Bodoh!
Tahukah anda bahawa daya ingatan berkait rapat dengan cara pemakanan anda. Jika anda makan makanan yang baik dan sihat, maka baik lah daya ingatan anda.


ARTIKEL MENARIK: 
1. Aircon Rosak, Hujan Pulak, Apa Nak Buat? Inilah 4 Langkah Yang 90% Pemandu Tak TAHU !!!

2. Pelik Kenapa Ramai Orang Makan Biskut Sembahyang Orang Cina, Tahukah Anda Bahan-bahannya

3. PPIM Senarai Beberapa Tepung Gandum Berpeluntur Yang Bahaya Pada Kesihatan

4. Ketahui 5 Tips Penjimatan & Penggunaan Penghawa Dingin Dengan Bijak Dari TNB

5. Inilah Posisi Tidur Perempuan Yang Menunjukkan KEPERIBADIAN Anda Posisi Tidur No4 Paling Ramai Perempuan Buat Tahukah Anda KEPERIBADIAN Posisi No4 Itulah Yang Paling Digilai Ramai Lelaki Jom Baca Selanjutnya



Anda perlu tahu makanan yang membuatkan otak menjadi lemah. Jadi, ketahui makanan yang mungkin buatkan anda jadi ‘bodoh’!

1. Makanan segera 

1


Jika anda peminat makanan segera seperti KFC, McDonald, nugget, sosej atau burger, kurang-kurangkan lah makan. Ini kerana makanan tersebut mengandungi kandungan MSG yang tinggi dan pengawet makanan yang merosakkan otak. Bukan itu je, ia boleh menyebabkan KANSER.

2. Akohol

2


Alkohol bukan saja haram diminum, malah ia merosakkan buah pinggang. Pengambilan dalam jangka masa panjang menyebabkan sel-sel otak rosak. Disebabkn itu tiada siapa mampu berfikir dengan waras apabila minum alkohol.

3. Pemanis buatan

3


Pengambilan dalan jangka masa panjang boleh menyebabkan kerosakan pada sel-sel otak dan juga menurunkan keupayaan ingatan dan daya berfikir.

4. Makanan ringan & jajan

4


Tinggi kalori dan badan mudah gemuk, junk food juga boleh membuatkan otak anda rosak kerana kandungan gula dan garam yang tinggi. Belum lagi pengawet makanan dan minyak yang diketahui tinggi kolesterol.

5. Makanan manis

tumblr_nzgsawf91f1rmjliuo1_500


Pengambilan gula berlebihan bukan hanya menyebabkan diabetes tapi juga membuatkan otak mengalami kerosakan. Gula boleh menyebabkan gangguan saraf dan mengganggu sistem ingatan serta mengganggu otak belajar perkara baru.

via Oh! Semput

________________________________________________________
Untuk dapatkan makluman berita terkini, viral dan informasi berguna dari blog ini melalui Facebook, sila LIKE page kami:

Post a Comment

Previous Post Next Post