Terlalu Banyak Makan Junkfood. Apa Doktor Jumpa Dalam Perut Budak Ni Buat Ramai TERKEJUT !!!

Terlalu Banyak Makan Junkfood. Apa Doktor Jumpa Dalam Perut Budak Ni Buat Ramai TERKEJUT !!!

Terlalu Banyak Makan Junkfood. Apa Doktor Jumpa Dalam Perut Budak Ni Buat Ramai TERKEJUT !!!

Terlalu Banyak Makan Junkfood. Apa Doktor Jumpa Dalam Perut Budak Ni Buat Ramai TERKEJUT !!!

Terlalu Banyak Makan Junkfood. Apa Doktor Jumpa Dalam Perut Budak Ni Buat Ramai TERKEJUT !!!

Seperti yang kita ketahui yang memakan makanan segera atau makanan proses adalah tidak elok dan sebenarnya merbahaya untuk diamalkan kepada semua peringkat umur.


ARTIKEL MENARIK: "Bagi MADU KAU TIDUR Sini..Kau Tengok MACAM MANA DIA LAYAN AKU"!! Suami KEJAM PAKSA ISTERI PERTAMA Tengok AKSI PANAS BERSAMA ISTERI KEDUA Kerana Tak Puas

Sudah terlalu banyak kempen dijalankan oleh pihak Kementerian Kesihatan berkaitan pengambilan makanan-makanan ini yang diketahui memudaratkan, namun dilihat kempen ini kurang mendapat perhatian masyarakat yang terus mengamalkan pengambilannya.

Dikongsikan oleh seorang ibu bernama Puan Faridatul Azna di mana boleh dijadikan iktibar kepada kita diluar sana.

Beliau telah memuatnaik satu pos menceritakan anaknya telah mengalami masalah usus yang agak teruk gara-gara terlalu banyak memakan makanan proses dan makanan segera Jom kita baca.

Akibat terlalu banyak processed food

Posting ni panjang sikit, tapi penting untuk ibu-ibu baca dan ambil tahu.

Simptom atau tanda

Anak saya Zaim, sejak bulan Disember 2015 mengalami sakit perut yang agak kronik, yang macam diarhea, menyebabkan dia asyik ke toilet setiap kali lepas makan, dan tergolek2 kejang perut dan pedih di belah kanan. Saya rasa kami ni setiap 2 minggu akan ke klinik untuk minta ubat.

Bila teruk sangat, saya bawak ke ER Tropicana Hospital, dan doctor pun buatlah test MRI dan sebagainya. Suspek utama, appendicitis, so buatlah surgery buang appendiks, walaupun masa doctor tunjukkan appendix yang kena buang tu nampak kosong je, macam takda apa2. Takpa laa, dia doktor, mesti dia pandai. Dah anak saya takda appendix.

Tapi tak habis kat situ, sekali sekala dia masih jugak sakit begitu, walapupun saya dah masak dirumah. Baru-baru ini, dalam bulan Ogos, anak bujang saya mengalami sakit perut yang macam diarrhea, yang mengakibatkan dia perlu ke tandas setiap 5 min, dan duduk dalam tu sampai setengah jam atau empat, lima minit. Paling teruk ialah sampai 20 kali sehari, sampai saya tak jumpa muka dia sangat sebab asyik duduk dalam toilet.

Masa tu baru lepas birthday dia yang ke 14 tahun. Masa ni dia ok, macam biasa. Hari Sabtu tu, waktu kami singgah di Petronas, dia dan neneknya turun beli M*** dalam kotak dan kek coklat kecil brand *********a. Diorang makan je la macam biasa, walaupun maknya ni membebel sebab kurang gemar dia makan benda2 macam tu.

Malam tu dia sakit perut teruk. Esok bawak pi klinik, doktor just bagi ubat diarhea dan tahan sakit tapi takda effect. So saya google sakit apa yang berkaitan dengan usus dan apa pakar yang patut saya bawak dia. Hari Selasa saya bawak dia jumpa pakar Gastroenteritis, iaitu pakar usus dan gastritis. Immediately doctor schedule kan scope untuk dia, melalui mulut dan belah bawah pada keeseokan harinya. Doktor juga suggest buat blood test to rule out sebarang jangkitan kuman atau bakteria.

Getting ready for the scope procedure

Saya ni dah risau, sebab takutkan penyakit IBS seperti Crohn’s Disease atau Colitis, sejenis penyakit autoimmune system, yang tiada ubatnya.

Apa penyakitnya?

Semasa scope ini yang kita jumpa. Ini gambar dalam usus kecil dia. Sepatutnya dinding usus kecil ni licin dan bersih macam belah atas, tapi usus kecil Zaim ni ada banyak dinding sel yang bengkak, dan ada yang dah agak teruk sampai warna gelap. Gambar ni dah dibesarkan beribu kali.

2


Inilah yang dipanggil Irritable Bowel Syndrom (IBS), yang sangat menyakitkan bagi yang terkena. Dan sebenarnya ramai yang kena tapi tak tau apa jenis penyakitnya. Baru2 ini ada rakan yang suaminya ada simptom yang sama, doktor suruh potong bahagian usus yang terkena.

Aduh sakitnya, saya yang masuk sekali tengok proses scope ni, Allah saja yang tahu hati saya. Sedih dan rasa bersalah yang amat sangat. Sedih sebab dia terpaksa go thru procedure yang menyakitkan ini, walaupun doktor biuskan dia, tapi kesian saya tengok dia. Rasa bersalah sebab, mungkinkah saya sebagai Ibu telah gagal menjalankan tanggungjawab menjaga pemakanan anak sendiri.

Selesai procedure, kami pulang. Doktor beri 3 jenis antibiotik yang kuat dosagenya, dan pesan supaya saya elakkan beri Zaim makan, dairy produk, segala jenis daging, teh, kopi, dan semua minuman yang tinggi gula dan berproses, semua jenis makanan pedas, dan makanan ringan. Semua tak boleh.

Malam tu saya menangis sedih seusai solat dan saya minta maaf pada Zaim kerana tidak betul2 menjaga makan minumnya. Saya insaf sangat, dan berazam untuk menggali lebih banyak ilmu tentang pemakanan yang betul.

Tindakan seterusnya

Balik tu, selepas tenangkan diri, saya google lagi tentang kemungkinan penyakit yang berkenaan usus, Dan saya hubungi rakan saya, seorang pakar pemakanan.

Katanya, bertenang. Sekarang apa yang penting kita kena turunkan bengkak pada ususnya. You google apa jenis Anti Radang (Anti Inflamatory) food yang boleh you beri pada dia.

So saya google dan tengok apa yang ada dalam dapur saya. Yang paling cepat dapat ialah kunyit. Saya bancuh air kunyit letak brown sugar sikit dan suruh dia minum. Budak baik ni terus minum walaupun ada sikit hokhek. Esoknya suruh dia makan kunyit hidup yang dihiris2 jadii ulam dengan nasi. Saya juga pergi cari Turmeric Pill kat farmasi untuk dia. Saya beli juga buah Blueberries yang masyaAllah lah masamnya untuk dia makan.

Saya buat catatan kekerapan dia ke tandas semasa makan makanan ni.

Alhamdulillah, 3 hari kemudian, dari 20 kali sehari ke tandas, turun ke 3-4 kali sehari. Bengkak dalam ususnya dah kurang.

Saya juga masak masakan jenis air, semuanya saya letak kunyit..hahaha..kesian orang lain yang takda kena mengena. Saya buat ikan masak singgang, sayur bayam masak air, letak kunyit, ikan saya gorengkan saja, no sambal belacan whatsoever.

3 minggu dia tak ke sekolah. Sebab makanan disekolah tak sesuai dengan perut sensitif dia dan ditakuti cikgu tak percaya kalau dia kerap ke tandas nanti. Kami tulis surat minta cuti sampai dia betul2 sihat. Oh ya, antibiotik tadi saya langsung tak bagi, hanya sekali, tu pun Zaim keluarkan balik dalam toilet lepas makan.

Result

Minggu depannya kami dapat result blood test dan scope Zaim. Syukur alhamdulilah, tiada autoimmune system disease whatsoever. No kuman no bakteria. doktor suspek too much processed food.

Too much fastfood, pizza la apa la, too much spicy food, him being anak orang Negeri Sembilan, too much of the junkfood like roti-roti dan sponge cake ******** yang high in processed sugar dan gluten dan food additives dan coloring, too much dairy food yang high in additives dan processed drinks.

Dia ni suka sangat minum air I** ***** **a dalam botol, M*** dan sebagainya. Dilarang taknak dengar. Bila maknya takda, dipujuk ayahnya belikan.

Hasil blood test menunjukkan uric acid dia agak tinggi dan perlu dikawal, untuk mengelakkan gout. So daging dan semua yang berkaitan perlu dikurangkan, banyak. Saya dulu terlampau sibuk di tempat kerja. Balik lambat, bila dah lambat, masa bila nak memasak. So memang makan luar selalu.

Conclusion nya

Sekarang, semua benda tak boleh beli. Makan saja apa yang saya masak. Roti pun makan hanya yang saya buat. Sekarang dia dah kembali sihat sepenuhnya, tapi corak pemakanan dan jenis makanan kami sekeluarga berubah 360 darjah.

So, I’m making it my life mission now to educate myself, and mothers out there tentang pentingnya kita ambil tahu apa yang kita beri anak2 kita makan, begitu juga ahli keluarga lain.

Saya akan sharekan apa yang saya tahu tentang gluten, processed sugars dan sebagainya, insyaallah. Jadikan cerita saya iktibar, semoga anak2 kita sihat2 selalu, berkat ibunya mengambil berat.
Love,
Farida
Nota:
Saya nak betulkan sedikit persepsi beberapa pembaca yang mengatakan saya tidak memberikan antbiotik kepada Zaim. Doctor beri 3 jenis antibiotik untuk dihabiskan dalam masa 15 hari.

Bila balik rumah, malam tu cuba beri dia makan nasi lembik dengan sup supaya dia boleh makan ubat. Habis je suap nasi, dia makan ketiga-tiga ubat tersebut dan lari pergi toilet lagi. duduk dalam tu 1/2 jam, keluar 5 min, dan lari balik sampai tengah malam. Dia dah lembik dah masa tu. And continue macam tu sampai esok dan lusa, walaupun kekerapan kurang, tapi lama duduk dalam toilet tu.

Saya ni ibu. Bila pandang anak macam tu kita rasa apa? Saya tahu kesan antibiotik ke atas perut kosong. Pangkal perut dia ada luka juga, so perut dia akan bertambah pedih kalau saya paksa dia makan antibiotik. Saya rujuk pada rakan saya Dr Safiza, seorang Pakar Pemakanan yang mempunyai PHD dalam bidang dia ni. Katanya saya perlu turunkan radang dahulu.

Bila saya cari, saya jumpa kunyit as anti-radang yang paling senang didapati. Kat rumah saya berlambak kunyit. And after 3 hari dia beransur pulih.

Sebab itu saya tak berikan antibiotik lagi, sebab bengkak dia bukan disebabkan oleh virus atau bakteria. Antibiotik adalah untuk jangkitan virus kan? Bukan bengkak. Janganlah suka2 pass komen kata saya itu ini. Tak kena pada korang, memang korang tak tau sakit dia.

________________________________________________________
Untuk dapatkan makluman berita terkini, viral dan informasi berguna dari blog ini melalui Facebook, sila LIKE page kami:

Post a Comment

Previous Post Next Post