Header Ads

(VIDEO) : Pelik! Remaja Ini Guna Udang Sebagai Berus Gigi

loading...

Biasanya berus gigi digunakan sebagai alat bersihkan rongga mulut dari sisa makanan, hal itu tidak sama untuk Russell Laman. Seorang remaja berumur 13 tahun ini memberus giginya dengan pertolongan udang di laut.

 (VIDEO) : Pelik! Remaja Ini Guna Udang Sebagai Berus Gigi
 (VIDEO) : Pelik! Remaja Ini Guna Udang Sebagai Berus Gigi
Russell Laman serta bapanya, Tim Laman, cuba pengalaman baru pada kunjungan mereka ke Bali. Russell berminat jadi sisi dari ekosistem laut serta bekerja bersama dengan spesies udang White-banded untuk memberus giginya.

"Ini iaitu sisi dari ekosistem laut," jelas Russell Laman. "Ikan besar bergantung pada udang-udang kecil untuk bersihkan mulut mereka. Jadi, saya juga tertarik lakukan hal semacam itu."

Spesies udang White-banded memanglah di kenal juga sebagai pembersihan untuk ikan besar oleh beberapa saintis serta penyelam. Tetapi, sangatlah tidak sering yang menangkap spesies kecil ini lakukan tugasnya pada manusia.



Russell lakukan hal yang sama juga dengan ikan besar. Ia menghampiri ke tempat udang White-banded ada lalu buka mulutnya. Saat sistem telah selesei, jadi ia juga akan tutup mulutnya perlahan-lahan.

"Terasa seperti saat doktor gigi bersihkan gigiku," kata Russell. "Ada sensasi geli apabila sistem pembersihan dijalankan."

"Saya lihat bahawa udang bakal keluar apabila ikan mula tutup mulut mereka," terang Russell. "Saya juga lakukan perkara yang sama. Saya tutup mulut dengan perlahan-lahan apabila saya mula kehabisan udara. Lantas si udang juga bakal keluar."

Tidak seluruhnya penyelam boleh lakukan apa yang dilakukan Russell. Diperlukan kesantaian seseorang penyelam untuk melepas alat pertolongan nafas mereka di kedalaman tertentu. Diluar itu, dia juga mesti menahan nafas sekurang-kurangnya sepanjang 30 saat.

Sumber : BERNAMA
loading...

No comments

Powered by Blogger.