Hampir 100 haiwan didera teruk, Di Kurung Dalam Sangkar Sempit

Hampir 100 haiwan didera teruk, Di Kurung Dalam Sangkar Sempit

SUBANG -Hampir 100 haiwan diselamatkan dalam banglo di sini, di mana haiwan-haiwan ditempatkan di dalam sangkar sempit, di kawasan busuk dan tidak terurus yang di penuhi dengan bahagian-bahagian kereta.

Hampir 100 haiwan didera teruk, Di Kurung Dalam Sangkar Sempit
Hampir 100 haiwan didera teruk, Di Kurung Dalam Sangkar Sempit

Pada Ahad, polis dan ahli-ahli Penyelamat Haiwan Bebas Malaysia menyerbu ke dalam kawasan itu yang dipercayai dijadikan tempat pembiakan haiwan haram, dalam apa yang telah digambarkan sebagai ‘kes penderaan haiwan paling besar dan paling teruk’ di negara ini, lapor Mstar Online.


Kira-kira 80 ekor anjing ditemui di premis itu, ada yang dikurung dalam dalam sangkar dan ada yang ditahan bersama-sama dengan tiga ekor kucing, dua ekor angsa, beberapa ekor burung dan ayam serta ungka.

Wartawan yang membuat liputan serbuan awal pagi melaporkan bau najis yang terlampau busuk. Antara anjing yang diselamatkan adalah dari baka seperti Shih Tzus, Poodles, Pomeranian, Bull Dog, Pit Bull dan Bull Terrier.

“Ini adalah kes yang paling besar dan paling teruk yang pernah saya uruskan kerana ia melibatkan begitu banyak haiwan,” kata presiden kumpulan hak asasi haiwan itu, Puspa Rani.

“Saya telah melihat kira-kira 20 anjing atau lebih dibiakkan secara haram. Tetapi saya tidak pernah mendengar ia dilakukan dengan skala sebesar ini, ” katanya, sambil menambah dia terkejut dan sangat kecewa melihat begitu banyak haiwan dalam keadaan tidak sepatutnya.

“Ada yang luka manakala yang lain tidak boleh berjalan. Ada yang buta. Banyak juga yang kekurangan nutrisi, tidak mempunyai makanan atau air bersih. Mereka memerlukan rawatan segera, “katanya.

Puspa telah membuat laporan di Balai Polis Kampung Baru Subang berikutan maklumat orang ramai di Facebook mengenai kawasan tersebut.

“Saya akan membuat laporan lain dengan Jabatan Perhilitan dan Jabatan Veterinar supaya mereka dapat menjalankan penyiasatan ke atas perkara itu,” katanya.

Anak anjing Pedigree yang dibesarkan di kawasan seperti itu boleh dijual sehingga RM1,000 seekor katanya.

Puspa percaya bahawa pemilik banglo, seorang mekanik berusia 52 tahun dan isterinya juga terbabit terhadap spesies haiwan yang dilindungi yang mungkin memerlukan dokumentasi daripada pihak berkuasa hidupan liar.

“Monyet adalah spesies yang dilindungi dan saya syak beberapa burung juga,” katanya. Pemilik dan isterinya telah memberikan kerjasama setakat ini dengan menyerahkan haiwan kepada kumpulan itu.

Pendera haiwan boleh dikenakan denda sehingga RM50,000, penjara selama tempoh tidak lebih daripada satu tahun atau kedua-duanya di bawah Akta Haiwan.

Hukuman untuk menjaga spesies yang dilindungi tanpa lesen yang sah adalah denda sehingga RM50,000, hukuman penjara sehingga dua tahun atau kedua-duanya di bawah Akta Pemuliharaan Hidupan Liar.

Sumber : KLpost

Post a Comment

Previous Post Next Post